Nieuws

Scale Up Event geslaagd!

08-07-2024

Het thema van de jaarlijkse ENI-bijeenkomst voor opdrachtgevers en opdrachtnemers was dit keer ‘opschalen’. Doel: de transitie (mogelijk) maken van emissieloze koplopers naar volledig emmissieloze infra. Hierover gingen we in verschillende deelsessies met elkaar in gesprek.

De dag startte met keynote Darren Fitch van Volvo Construction Equipment. Darren complimenteerde de ENI-leden met wat we tot nu toe al hebben bereikt. ‘Jullie zijn koplopers in de transitie naar emissieloos materieel. En: we zijn blij dat jullie niet op ons als producent hebben gewacht. Om nu verder op te schalen in emissieloos materieel, breiden wij onze R&D, onze testlocaties en onze productie uit. Met een verwachtte wereldbevolking van 8,7 biljoen mensen in 2030 móét het echt anders. ‘We are fully comitted. There is no plan B’.

Omslagpunt rond 2035
Darren vertelde verder dat Volvo het omslagpunt in transitie naar emissieloos rond 2035 verwacht. ‘We brengen de komende jaren 100 nieuwe elektrische modellen uit. Ook bouwen we nieuwe productielocaties voor batterijen.’ Darren ziet verschillende uitdagingen ‘onderweg’. Zo zullen early adaptors wellicht een hogere TCO moeten accepteren. De grootste uitdagingen ziet hij op het gebied van laadmogelijkheden. ‘Om die op te lossen zijn modulaire systemen essentieel.’

Eindhoven inspireert met masterclasses
Onze tweede keynote, Bas Drijvers, strategisch adviseur inkoop bij Gemeente Eindhoven, vertelde waarom en hoe zijn gemeente als opdrachtgever sinds 2021 een groot deel van de projecten emissieloos uitvraagt. ‘Het begon met een algemeen zesjarig onderhoudscontract in een zero-emissiezone van de gemeente. Een aannemer kwam met veertien elektrische pick-ups, veertien akkerstampers, enzovoort. De tweede uitvraag betrof schilderwerk. Het schilderbedrijf dat de aanbesteding won, deed vervolgens alles met de bakfiets. Tot grote tevredenheid van hun eigen werknemers.’

Inmiddels heeft Eindhoven een groot netwerk van aannemers die emissieloos kunnen werken. Als antwoord op de uitdaging met laadinfrastructuur, maken ze stroompunten bij gemalen, gymzalen, enzovoort, beschikbaar en inzichtelijk. Hoewel ze zelf gebruik maken van een ingroeipad dat nog iets ambitieuzer is dan het SEB, benadrukt Drijvers dat klein beginnen perfect is. Als koplopende opdrachtgever, wil Eindhoven graag andere opdrachtgevers inspireren. Hun masterclasses hebben diverse gemeenten en waterschappen al geïnspireerd om ook meer emissieloos uit te vragen.

Gaan we niet te hard?
In twee rondes met vijf deelsessies gingen deelnemers vervolgens levendig met elkaar in gesprek. Bijvoorbeeld over de vraag of we gezien de netcongestie eigenlijk niet te hard gaan met de transitie naar emissieloos. Arné van der Wiel (Genpower) en Christiaan Oosterhof (mensen maken de transitie) vroegen de deelnemers naar uitdagingen rondom de beschikbaarheid van emissieloos materieel, laadmogelijkheden en netcongestie. Conclusie: we moeten juist harder, maar samenwerken is key. Samen bepalen waar het beschikbare emissieloos materieel nu het beste kan worden ingezet. Consistent opdrachtgeverschap helpt aannemers om te investeren in emissieloos materieel.

Vanuit je eigen rol en visie
De deelsessie met Samantha Wicht (expert complexe samenwerkingen) en Susan van Hees (BAM, ENI) ging over je eigen rol in emissieloos bouwen. De deelnemers reflecteerden op hun eigen visie en hoe ze deze op de werkvloer kunnen inbrengen. Ook als er weerstand is. Als kernwoorden noemen ze onder andere: lef, pragmatisch en ‘durven pionieren’.

Energietransitie versus grondstoffenschaarste
Kunnen we nog een extra uitdaging aan? Waar moeten we rekening mee houden als we zoveel emissieloos materieel, nu en in de toekomst, van batterijen willen voorzien? Daarover ging het in de deelsessie van Tobias Stöcker (GMB, ENI) en Marc Blindenbach (Unitial Technologies). Uit de brainstorm kwam onder andere dat we wellicht slimmer gebruik kunnen maken van grondstoffen. Misschien zijn er andere grondstoffen dan lithium ion? Misschien kunnen we grondstoffen uit oude batterijen hergebruiken? Misschien kunnen we slimmer met batterijen omgaan, zodat we de levensduur verlengen, enzovoort.

Wie beslist op de bouwplaats?
Rino ter Wal (BAM) en Debbie Steenpaal (visueel verslaglegger) doken met de aanwezigen in de dynamiek op de bouwplaats. Want wat doet opschalen daar in sociaal perspectief? Emissieloos materieel en laadmogelijkheden hebben invloed op de uitvoering van het werk, maar wie neemt op de bouwplaats dan de beslissingen en hoe? Resultaat is een tekening van de nieuwe situatie.

Standaarden
In de deelsessie van Ben Möhlman (SMT) en Henk Vos (BAM) werd druk gediscussieerd over standaardisering. Zou je standaard door E-laad moeten laten testen? Maar kun je dat producenten dan verplichten? En wat dan als we in Nederland een standaard bepalen nu we koploper zijn in Europa, maar Duitsland of Frankrijk later voor een andere standaard kiezen? Deelnemers vroegen zich af wat dan de rol van Brussel is. Misschien moet daar uiteindelijk iets worden besloten?

Tijdens de plenaire afsluiting en de BBQ werd duidelijk dat we met zijn allen weer goede gesprekken hebben gevoerd en dat we voldoende ideeën hebben om de komende tijd mee verder te kunnen. De input van de deelsessies verwerken we dan ook weer tot documenten waar opdrachtgevers en opdrachtnemers samen hun voordeel mee kunnen doen. Houd hiervoor de ENI-website in de gaten!

Bekijk hieronder de aftermovie

Deel dit nieuwsbericht

« Terug naar overzicht

Emissieloos Netwerk Infra maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK