In deze editie van 'leden aan het woord' spreken we met Laurens Werdmölder van VDL ETS.
'Wij zoeken graag de samenwerking op om innovatieve oplossingen mogelijk te maken.'
Stel jezelf en jullie bedrijf voor.
Ik ben Laurens Werdmölder. Sinds februari 2021 ben ik werkzaam als business development-manager bij VDL Enabling Transport Solutions. Onze organisatie kent een lange geschiedenis binnen de mobiliteit op het gebied van engineering, testing en protobouw. We zijn in 1958 opgericht als onderdeel van DAF, destijds voor de ontwikkeling van de DAF 66, en hebben in de afgelopen jaren onderdeel uitgemaakt van Volvo, Nedcar, PDE Automotive, Benteler en Capgemini Engineering.
We zitten op de Automotive Campus in Helmond, waar veel innovatieve bedrijven binnen de mobiliteitssector actief zijn. Onze kernactiviteiten zijn dus de engineering van mobiliteitsoplossingen met een focus op duurzaam en autonoom, protobouw en kleinseriebouw en het testen van Automotive-componenten. Dit jaar hebben we een batterijtestcentrum gerealiseerd, waar we testen doen om batterijproducenten te ondersteunen in de ontwikkeling.
Sinds wanneer zijn jullie lid van ENI en waarom zijn jullie lid geworden?
Wij zijn lid geworden in 2021, toen wij nog onderdeel uitmaakten van Capgemini Engineering. Bij de overname van onze organisatie in Helmond door de VDL groep zijn wij verder gegaan als VDL Enabling Transport Solutions, beter bekend als ETS, en hebben wij ons lidmaatschap gehandhaafd.
Wij zijn lid geworden van ENI om verdere samenwerking te zoeken met de verschillende partijen die zich bezighouden met zero emissie oplossingen binnen de infrastructuur. Wij zoeken graag de samenwerking op om innovatieve oplossingen mogelijk te maken.
Waar staan jullie op dit moment qua emissieloos bouwen? Licht een mooi project uit.
Als VDL ETS hebben we veel ervaring met engineering en zowel bouw als ombouw in heavy duty zero emission. Dat zit hem in de elektrische stadsbussen, waarvan vorig jaar de tweede generatie op de markt is gekomen. Dat is compleet door ons ontwikkeld en gebouwd. Daarnaast doen we op het gebied van heavy duty een aantal grote projecten voor DAF en Toyota. Voor DAF hebben we ongeveer 120 elektrische vrachtwagens gemaakt. Die gaan met het DAF-logo de weg op, dus die zijn niet zozeer herkenbaar als VDL.
We hebben een project gedaan voor H2Haul, waarbij we een tweetal trucks hebben gebouwd met een waterstofaandrijflijn. Ook zitten we in de laatste fase van een project voor Toyota, waarbij we eveneens 5 trucks hebben voorzien van een waterstofaandrijflijn. We hebben een aantal voorontwikkelingen gedaan, dat wil zeggen: digitale ontwikkelingen voor machines. Ook hebben we in opdracht van Green Road Equipment enkele machines omgebouwd.
Waar lopen jullie nog tegenaan als het om emissieloos bouwen gaat?
We hebben alle capaciteiten in huis. Algemeen gezien loopt men aan tegen de ontwikkelingskosten. Voor een gedeelte worden de ontwikkeling en de bouw gesubsidieerd door de overheid. Op dat punt zien we wat onzekerheid in de markt, waardoor men moeite heeft om daarin te investeren. We zijn nu aan het kijken hoe we dat de goede kant op kunnen sturen.
Wat heeft ENI tot nu toe voor jullie kunnen betekenen hierin?
ENI heeft ervoor gezorgd dat we makkelijker de verschillende stakeholders binnen het speelveld kunnen vinden. Dat we met hen van gedachten kunnen wisselen en dat we kennis en ervaring opdoen over onder andere de uitdagingen waar mensen tegenaan lopen. Een goed voorbeeld daarvan is de ENI-bijeenkomst bij een depot van Heijmans met betrekking tot de A1. Het geeft ons de mogelijkheid om onze visie en oplossingsrichting te delen met de groep en het tegelijkertijd te toetsen.
In december hebben wij op het hoofdkantoor van VDL een dag georganiseerd om onze ervaringen te delen en onze visie te geven op de manier waarop we opschaling kunnen realiseren in het emissieloos bouwen. In deze link vind je een impressie van deze dag.
Hebben jullie nog tips waar we mee aan de slag kunnen gaan de komende tijd?
Ik denk dat er moet worden gekeken naar een modulaire oplossing die mogelijk op meerdere machines van toepassing is, waarbij de onderdelen toegankelijk moeten zijn voor service en onderhoud. Het zijn machines die omgebouwd worden, dus ook betrouwbaarheid is een belangrijk aandachtspunt. De rol van ENI daarin vind ik nu lastig te bepalen. ENI brengt partijen bij elkaar, maar die partijen moeten het uiteindelijk zelf doen.
Wat kunnen jullie voor andere ENI-leden betekenen?
Wij kunnen een modulaire aanpak ontwikkelen en implementeren en machines in grotere aantallen bouwen. Dat ligt ook meer in de aard van VDL, in plaats van de kleinere aantallen. Daarnaast kunnen wij veel componenten, die binnen een batterij-elektrische aandrijflijn gebruikt worden, ontwikkelen en testen. Daarvoor kunnen wij ondersteuning bieden. Wij kunnen een complete systeemvalidatie en -optimalisatie doen, om te zorgen dat je het maximale uit de machine haalt. Daar vallen ook verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid onder. Als mensen vragen hebben of mee willen denken, staan we daar zeker voor open.
Het is 2026... Waar staan we als Nederland m.b.t. emissieloos bouwen?
Uiteindelijk wil je op het punt komen dat OEM´s zelf voldoende materieel ter beschikking hebben. Ik verwacht niet dat we er in dat jaar al zijn. Ik denk dat bekende ombouw- en ontwikkelingspartijen, zoals VDL, dan nog steeds een significante rol zullen spelen.
We zullen een stuk verder zijn en veel geleerd hebben, maar ook dan is er nog een hoop werk te doen op het gebied van de bouw, ombouw en ontwikkeling van dergelijke machines.