Interview met Koen de Boer en Marnix Griffioen van Greener Power Solutions

23-05-2024

In deze editie van 'Leden aan het woord' Koen de Boer en Marnix Griffioen van Greener Power Solutions. 

Greener helpt bedrijven bij de stap van fossiel naar emissievrij; van aggregaat naar batterij. Maar die overstap kan voor veel bedrijven heel spannend voelen. Daarom maken we het zo eenvoudig mogelijk. Zo mogen ze de batterij bijvoorbeeld eerst een week uitproberen.

Lees er alles over hieronder in dit interview.

Stel jezelf en jullie bedrijf voor

Koen de Boer: ik werk bij Greener Power Solutions als business developer. Greener is een bedrijf dat vooropgaat in de verduurzaming. Alles wat met de energietransitie te maken heeft fascineert me, dus ik zit hier goed. Marnix Griffioen: Net als Koen ben ik business developer, en daarnaast ben ik salesmanager voor de bouw- en infrasector. Greener Power Solutions is koploper in de energietransitie. We zijn innovatief en niet bang om dingen uit te proberen.

Veel bouwbedrijven bellen ons met de vraag: 'Ik heb geen toereikende netaansluiting voor mijn bouwproject, en ik heb geen idee hoe ik dat moet oplossen’. Dat zijn eigenlijk de leukste telefoontjes, omdat wij ze concreet kunnen helpen. We onderzoeken hoeveel vermogen en capaciteit ze nodig hebben, hoeveel energie ze op welk moment van de dag gebruiken en welke batterij opstelling daarbij past. Samen bepalen we wat een logische stap is voor hun bedrijf.

Greener helpt bedrijven bij de stap van fossiel naar emissievrij; van aggregaat naar batterij. Maar die overstap kan voor veel bedrijven heel spannend voelen. Daarom maken we het zo eenvoudig mogelijk. Zo mogen ze de batterij bijvoorbeeld eerst een week uitproberen.

Waar staan jullie op dit moment qua emissieloos bouwen? Licht een mooi project uit.

Op dit moment draait er een bijzonder project op rivier De Eem. Daar drijft een ponton met daarop een elektrische graafmachine en een Greener batterij. Vanaf het water voert de graafmachine werkzaamheden uit aan de oever. Overdag laadt de graafmachine op aan de batterij en ’s avonds vaart de ponton terug naar het laadstation aan de rivier, waar de batterij en het materieel opladen aan de netaansluiting. Zo zijn deze klaar voor de volgende werkdag.

 

Dit is een uitdagend project, maar we wisten vanaf het begin al: het kan, dit klusje gaan we klaren. En dan is het extra mooi als het lukt.

Een Greener batterij brengt een groot voordeel met zich mee: met onze in-house software verzamelen we heel veel data. In de energietransitie

weten bedrijven vaak niet hoeveel energie er nu echt wordt verbruikt. Wat bijvoorbeeld de pieken zijn, op welke momenten van de dag, en hoeveel energie er in- en uitgaat. Die data hebben we en delen we met de opdrachtgever. Op die manier weet de opdrachtgever wat de energieconsumptie is en wat er voor een volgend project nodig is.

Waar lopen jullie nog tegenaan als het om emissieloos bouwen gaat?Dat is de beschikbaarheid van energie. Bij veel infraprojecten is er geen energiebron aanwezig. Als we vinden dat iets duurzaam en emissieloos moet zijn, moet je het ook emissieloos kunnen opwekken. We kunnen met een volle batterij in energie gaan voorzien, maar vervolgens moet de batterij weer worden opgeladen. Als we die dan vullen met een dieselgenerator, dan realiseren we wél een besparing maar niet te meest optimale. Kortom, de energiedichtheid van de verschillende stroombronnen vormt soms nog een probleem. Een van onze ambities is om alle projecten emissieloos uit te voeren. Daar komt nogal wat bij kijken. Als we bijvoorbeeld ter plekke geen aanvulling van stroom hebben, dan kijken we of we batterijen kunnen wisselen tussen de projecten. De vrachtwagens die hiervoor worden ingezet, moeten dan ook weer emissieloos zijn. Het laat zien hoe complex de realisering van werkelijke duurzaamheid eigenlijk is.

Wat heeft ENI tot nu toe voor jullie kunnen betekenen hierin? 
ENI heeft veel betekend. Alleen al de mogelijkheid om te overleggen met collega’s uit de branche is enorm nuttig. We moeten elkaar helpen en samen de uitdaging aangaan. Op een borrel raak je met elkaar in gesprek en heb je het bijvoorbeeld over gemeenschappelijke problemen. Een week later besluit je nog een keer af te spreken om verder te brainstormen over oplossingen of om samen een pilot te doen. Op die manier komt er goede samenwerking tot stand.

Hebben jullie nog tips waar we mee aan de slag kunnen gaan de komende tijd?
Wellicht kun je kijken of er nog andere branches zijn die feitelijk met dezelfde probleemstelling te maken hebben. Bijvoorbeeld evenementen die buiten emissieloos willen gaan werken: hebben we daar draagvlak voor? Kunnen we sprekers uit andere brancheverenigingen uitnodigen? Daar kunnen we misschien van leren.

Wat kunnen jullie voor andere ENI-leden betekenen?
Iedereen mag ons bellen. Of je nu concreet op zoek bent naar een stroomoplossing, of dat het puur gaat om kennis uitwisselen. Je moet niks, maar er kan van alles.

Het is 2026... Waar staan we als Nederland m.b.t. emissieloos bouwen?
Tegen die tijd worden veel grote projecten emissieloos uitgevoerd. Omdat mensen steeds meer inzien wat er allemaal mogelijk is. En omdat het besef groeit dat emissieloos werken niet de goedkoopste, maar wel de beste oplossing is.

Willen jullie nog iets anders kwijt?We mogen trots zijn op wat we hier allemaal bereiken. In Nederland zijn we echt koploper wat betreft de 2030-doelstellingen. In Zuid-Europese landen horen we ze zeggen: ‘Komt wel goed. Dat doen die andere landen wel.’ Ja, dat zijn wij dus.

Deel dit nieuwsbericht

« Terug naar overzicht

ENI leden aan het woord

Emissieloos Netwerk Infra maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK