Op 25, 26 en 27 november organiseerden we vanuit ENI samen met BMWT en ElaadNL, het BuildZero Testevent.
Tijdens dit event simuleerden we de inzet van emissieloos materieel op de bouwplaats. Doel: onderzoeken hoe we emissieloos werken op de bouwplaats verder kunnen opschalen.
Een belangrijk onderdeel van deze puzzel is interoperabiliteit. Dat houdt in dat elk type materieel moet kunnen laden aan elk type laadpaal.
Om te kijken hoe ver we hiermee zijn, voerden we testen uit met vier bouwvoertuigen, een batterijsysteem en drie laadpalen van verschillende fabrikanten. Dit deden we in het testlab van ElaadNL in Arnhem
Uit de praktijk blijkt dat gewoon laden meestal al goed gaat, maar dat er problemen ontstaan bij slim laden, met bijzondere laadprofielen. Als bijvoorbeeld gekozen wordt om te beginnen met laden op lage snelheid en ’s nachts – als er meer stroom beschikbaar is – op hogere snelheid, dan ontstaan er soms storingen. Als het laden dan stopt, kan het materieel de volgende dag niet met een volle accu van start. Tijdens deze testen onderzoeken we wat hiervan de oorzaak is en hoe we dit kunnen verbeteren.
De officiële onderzoeksresultaten van de simulatie volgen binnenkort. We presenteren ze ook medio februari tijdens een volgend gezamenlijk event van ENI, ElaadNL en BMWT.
Zie hieronder de aftermovie.