Toelichting update ENI Total Cost of Ownership (TCO) tool
Introductie
De TCO tool van ENI die in 2021 is gepubliceerd heeft een update gehad. De tool is bedoeld om op hoofdlijnen inzicht te geven in de impact van verschillende keuzes en ontwikkelingen op de TCO van een materieelstuk en om dit onderling te vergelijken. Bij deze update is de tool ook gebruiksvriendelijker en overzichtelijker gemaakt. Waardoor een goed inzicht gegeven wordt over de huidige en de te verwachten kosten van emissieloos materieel. Wel is er nog steeds een mate van basiskennis met betrekking tot TCO calculaties nodig om de tool te kunnen gebruiken.
Deze TCO berekening is niet allesomvattend en vertegenwoordigd ook niet een absolute waarheid. Wel geeft deze tool goed onderbouwd inzicht in de kosten die gepaard gaan met emissieloos materieel en vergelijkt dit met standaard (diesel) materieel.
Belangrijkste wijzigingen
Het invulblad is gebruiksvriendelijker en overzichtelijker gemaakt, met extra controles om ervoor te zorgen dat de benodigde velden correct worden ingevuld. Waar in het verleden batterij-elektrische machines vaak werden omgebouwd met specifieke kostenposten, gebeurt dit tegenwoordig steeds vaker af fabriek als een geheel met een vaste prijs. De aparte posten voor ombouwkosten zijn daarom voor deze machines verwijderd. Wel is de mogelijkheid behouden gebleven om aanvullende kosten die specifiek voor emissieloze machines zijn, toe te kunnen voegen.
Op meerdere plaatsen in het invulblad zijn notities toegevoegd om duidelijk aan te geven welke informatie moet worden ingevuld.
De vaste scenario’s zijn verwijderd en de afschrijving van toebehoren van elektrische machines zijn apart te berekenen, wat meer flexibiliteit en inzicht biedt. Er is een overzichtelijke managementsamenvatting per jaar toegevoegd als apart tabblad, waarin de verbruikskosten per uur worden weergegeven en project-specifieke kosten voor e-machines, zoals toebehoren en wisselbatterijen, apart worden vermeld.
Om te voorzien in de behoefte aan nieuwe kengetallen waar het gaat om machinetarieven t.o.v. de traditionele dieselmachine, ligt in deze nieuwe versie de focus meer op de prijs per uur in plaats van alleen op de totale kosten over de gehele looptijd. Door de kosten voor zowel de machine als machinist separaat weer te geven, is de impact op de kosten voor de machine inzichtelijk. Hiermee kan de toets op doelmatigheid van de emissieloze oplossing, en rechtmatigheid van het bijhorende tarief beter worden bepaald.
Bovendien wordt de uurprijs zowel zonder als met subsidie en of machinist weergegeven, zodat eventuele verschillen duidelijk kunnen worden gemaakt.
De TCO kan nu worden vertaald naar een advies, dat als los PDF-document kan worden opgeslagen en geprint op één A4. Dit document kan bijvoorbeeld worden toegevoegd als bijlage bij een investeringsbeslissing.